söndag 25 oktober 2015

Förslag om utvidgad plikt

Regeringen fattade under 2014 beslut om att en viktig del av värnplikten skulle återaktiveras, nämligen plikten att fullgöra repetitionsutbildning. Frukten av detta beslut kommer att kunna ses under vecka 47-51, då cirka 425 krigsplacerade totalförsvarspliktiga kommer att fullgöra repetitionsutbildning.

Denna bloggs uppfattning är dock att beslutet borde vässas, så att plikten skulle ligga till grund för deltagande i repetitionsutbildning även för k-personal och t-personal. Det är svårt att se någon logik i att just för krigsplacerade totalförsvarspliktiga riskerar individen att hämtas av polisen och/eller lagföras om denne inte dyker upp, medan däremot all annan krigsplacerad personal i stort sett kan hitta på vilka ursäkter som helst för att slippa.

Om det nu är så att alla krigsförband ska vara övade senast år 2020 så bör rimligen alltså allt deltagande i repetitionsutbildning ske med plikten som grund för all personal.

Spaning ger vid handen att en sådan utvidgad plikt diskuterades innan regeringens beslut, men statsråden valde till slut att vara snälla. Nu är det allvar - gör om och gör rätt!

GMY

Sinuhe 

Uppdatering 1: Jag är medveten om att lagstiftningen måste ändras om detta inläggs tes ska kunna genomföras. Yrkesofficerare, reservofficerare samt anställda gruppbefäl, soldater och sjömän är med dagens författningsstöd inte totalförsvarspliktiga, utan krigsplaceras med sin anställning som grund.

6 kommentarer:

  1. Bara begreppsapparaten som uppfunnits av stabsteoretiker i denna fråga får en att ta sig för pannan. Hur i hela friden har man lyckats komplicera saker till denna absurda nivå.
    Vad den främste specialistofficeren i respektive stridskraft skall ha för titel upptar väl åratal av 10 heltidstjänster.
    Det är tur att det finns stämplar motsvarande H och KH, röd och grön (fanns i alla fall förr, nu antar jag det är ännu fler nivåer) för att begrava denna cirkus.

    SvaraRadera
  2. Det känns inte riktigt som att du kommenterat inlägget? Begreppsapparaten i inlägget är beslutad regeringen och inte av Försvarsmakten.

    Sinuhe

    SvaraRadera
  3. Det ska bli spännande att se vad PRIO kan göra med denna personalgrupps (de totalförsvarspliktiga som inkallas) intjänade pengar.

    Hmm.. varför helt plötsligt blanda in begreppet logik i den här processen;-)

    Jag antar dessutom att ditt förslag är dyrare än det som nu föreligger. Skulle så vara fallet faller det platt som en pannkaka till marken.

    Jag tror vi får vänta till dess att vi tagit in pliktsoldater i större antal och utvärdera/analysera efter detta.
    Du har helt rätt i att något måste man göra och jag säger att man skulle gjort och tänkt i dessa banor från början. Ju längre tiden går ju mer oövertänkt syns "den reformerade personalförsörjningen" vara. Det du tar upp är ju bara en av många underligheter som nu tyvärr börjar ge resultat.

    Sedan var nog grundtanken att pliktpersonalen skulle kallas in för att ingå i "sina" förband vid deras ordinarie större övningar. Hur det blir med detta får vi väl se i framtiden. Hade ju passat bra vid armeövningen då vissa förband såg något anorektiska ut;-((

    F.d. Teaterdirektören.

    P.S. Att försöka lägga fler ärenden av karaktären "hämtning" just nu och tio år framåt, på polisen är nog inte aktuellt;-)

    P.S.2 Herr "solovarg". Många av begreppen är reglerade enligt olika lagar och förordningar.
    Därav är det viktigt att kalla sakerna vid sitt rätta namn;-))
    Jämför gärna med hur FM hanterar begreppet GSS/T och tillhörande lagar och regelverk!!? Här struntar man högaktningsfullt i det mesta och kör olika "hittepåvarianter". Helt utanför lagarna, dagligen.
    Anledningen är att man inte känner till de rätta begreppen och kan då givetvis inte handlägga processen på rätt sätt.
    Facket sover, inte en enda jurist inom FML verkar förstå sig på lagtexten. HR-specialisterna och personalhandläggarna har definitivt inte ens läst lagen som reglerar GSS/T.
    Jag undrar varför denna totala brist på kompetens har fått råda från dag ett om FM inte medvetet velat bli av med begreppet GSS/T.

    P.S.3 Jag kan ju undra hur många av de som idag finns på raderna för pliktpersonal som återfinns i "rullan" 2020? Alla f.d. värnpliktiga bör ju vara borta. Med det system FM har idag ser jag inte att något förband som innehåller pliktpersonal blandat med annan någonsin kommer att vara övat fullt ut!
    Betänk också att i en snar framtid är stora delar av "pliktpersonalen" sådana som endast genomgått GMU med godkänt resultat och har ingen annan militär utbildning. Då blir det inte så lätt att hitta stridsvagnsförare, signalister, sjukvårdare, granatkastarsoldater, m.fl. att krigsplacera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert massor av nyanlända som kan fylla luckorna. Snabbehandla medborgarskap och vi har massor med nya jobb till de som kommit hit. Jag är helt säker på att det finns befäl med rätt utbildning och som sedan kan hantera t.ex arabisktalande förband i svenska försvaret.

      Radera
    2. Samtidigt vore det ett ypperligt tillfälle att öka på andelen kvinnor, öka den kulturella mångfalden, och samtidigt sörja för att man inte glömmer bort de viktiga genus- och hbtq-frågorna inom FM!
      Betänk så billigt jämfört med dagens priser. Endast 17500 kr, per snabbbehandlad och anställd person, i månaden före skatt;-)

      Jag tror dock ditt förslag stupar på när man skall värdera de olika utbildningarna mot varandra och i en utredning skriva ett regelverk för detta.
      Sju månader som plutonchef i ISIS motsvarar major med sexton år som handläggare vid HKV?
      Ett år som Afgansk bilförare kvalificerar till ubåtsman?

      Jag tror du förstår problemen.

      Men din ide är tänkvärd, trots valideringsproblemen, och helt i linje med våra, ännu så länge, öppna hjärtan. Helt klart ett underlag värdigt att begravas i en politisk utredning

      Pust!

      F.d. Teaterdirektören.

      P.S. Det är precis sådana här kreativa och positiva förslag och tankar som behövs i den annars så dystra vardagen.
      P.S.2 Det kan finnas spår av ironi i texten:-))

      Radera
  4. Ockhams rakkniv säger att hela beslutet, hur vi hamnade här är en funktion av:
    1. Besparingar
    2. Insikten av att Sverige skulle leverera slagkraft till Longtbortistan, vilket man inte kan göra (föra andras krig) med värnpliktiga.
    3. För sköttes detta med frivilliga, som genomgått plikten, och som var färdigutbildade inom alla vapenslag, varför man kunde plocka ihop det mesta, med tillfälliga anställningar, för de insatser regeringen såg sig vilja bidra med. Ett slagkraftigt och rättvist system.
    4. Om nu tanken (den förmodat strategiska) som Tolgfors hade, var att försörja världen med Svenskt soldatmaterial, så förefaller hela omställdning vara grundat på ngn slags idé att unga människor i Sverige, varför inte vår elit, frivilligt söker sig till FM, för att gå i utrikes sold. (Naturligtvis gör några detta, mot rätt betalning), frågan är om inte regeringen ngt överskattade inga unga människors vilja att arbeta som frontsoldater. Det är ju en sak att göra plikt, och veta att sannolikheten inte är väldigt hög, att ligga i ett värn när kriget kommer, medan det är 100 % sannolikhet att ligga i ett värn, som professionell soldat, och då måste man betala, det är därför det pågår en professionalisering av soldatyrket, mot privata företag, som pyntar marknadsmässiga löner, och den detaljen kanske ngt nymoderaterna missade lite, detta med marknadens villkor, kanske för att de lika lite som Bommersvikstruppslaget arbetat inom någon annan näring än PR, dvs försörjning med skattepengar som policyprofessionell förståsigpåare, ett sant Mecka för monopolister. Det var inte mer än två års sedan utskottets ordförande lobbade för att kommunerna skull ta ett ansvar för bostadsfrågan, för att locka unga till yrket, och nu är nog den lösningen lite obsolet, med pliktflyktingen Mehmet som bostadsproffs. S.W

    SvaraRadera