tisdag 3 november 2015

En riktigt rörig kampanj

I dagarna har Försvarsmakten startat sin "officerskampanj". 

Behovet att kraftigt öka inflödet av nya yrkes- och reservofficerare är stort och det finns en god grund för kampanjen.

Det som denna blogg är mycket kritisk till är själva utformningen, där uppenbarligen utformning och ordval påverkats av reklam- och strategiexperter, utan insikt i vad som Försvarsmakten egentligen söker samt vilka olika yrken det finns.

Kampanjen ligger här:  http://jobb.forsvarsmakten.se/

Min grundläggande kritik är att FM HRC tydligen har uppfunnit ett eget författningsstöd och indelat "officerare" i "officerare", "specialistofficerare" och "reservofficerare". Av dessa tre kategorier är det dock endast reservofficerare som är en reell personalgrupp, beskriven i förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal.  

Det det som det står i kampanjen är egentligen följande.

"Kom till oss och bli ett äpple. Det finns tre sorts äpplen hos oss - äpplen, bananer och päron. En banan är alltså också ett äpple, bananen likaså. Ett äpple är också ett äpple. Men ett äpple är ingen banan utan ett äpple. Detsamma gäller för päron, de är inte heller äpplen. Men de är också äpplen."

En snabb spaning i den egyptiska bekantskapskretsen visar tydligt att temat för kampanjen är helt obegripligt för individer som inte känner till Försvarsmaktens system för tillsvidareanställda befäl.

Fakta: det är helt felaktigt att beskriva Försvarsmaktens tillsvidareanställda befäl som "officerare, specialistofficerare och reservofficerare". En reservofficer kan vara verksam i både officersrollen och i rollen som specialistofficer. En yrkesofficer likaså. Den författningsreglerade personalgruppen yrkesofficerare är för övrigt inte ens omnämnd i denna kampanj. Däremot finns det ett underliggande "k-perspektiv" på hela kampanjen.

Hur skulle man skrivit i stället?

En god utgångspunkt är att utgå från de båda författningsreglerade personalgrupperna yrkesofficerare och reservofficerare. Då har man startat rätt. Den ena personalgruppen går till jobbet i Försvarsmakten varje dag, medan den andra går till jobbet hos en annan arbetsgivare varje dag men också jobbar i Försvarsmakten ibland/tidvis/periodvis. En annan god utgångspunkt är att inte samtidigt använda begreppet officer som 1) samlingsbegrepp för yrkes- och reservofficerare och 2) beskrivning av en distinkt befälsroll som går att hänföra till två helt olika personalgrupper.

Det man sedan borde gjort borde varit att beskriva de olika befälsroller som officerare och specialistofficerare jobbar inom, med utgångspunkt från till exempel utbildning, ansvar, befattningar etc. 

Båda befälsrollerna återfinns i båda personalgrupperna.

I fallet med yrkesofficerare är utbildningarna olika (OP respektive SOU) medan det för reservofficerare endast kommer att vara mindre skillnader i utbildningen mot de båda rollerna när den nya generella reservofficersutbildningen (ROU) finns på plats.

Denna bloggs sammanfattning är att kampanjen sannolikt inte kommer att generera alla de unga kvinnor och män som behövs för att påbörja utbildning mot anställning som yrkes- eller reservofficer. Vår uppfattning är också att kampanjens obegripliga upplägg kommer att bidra till att utbildningsplatserna vid OP, SOU och ROU inte kommer att fyllas med kvalificerade och motiverade unga kvinnor och män.

Synd. Vi behöver dem.

GMY

Sinuhe






3 kommentarer:

  1. Jag tror inte det finns så många utanför "den inre kretsen" som inte håller med dig.
    De lär inte lämna några kommentarer som är spårbara till någon person eller går att svara på;-(
    FM är nog inte bättre än så här i denna fråga heller!

    Jag läser på FMs hemsida att "Baraskojs regemente" ska rekrytera deltidsanställda soldater på Gotland. Undrar vad den personalgruppen skall kallas? GSS/D??

    Denna information fick de civila företrädarna vid mötet med FM.

    "Sedan 2010 har Försvarsmakten ett personalförsörjningssystem som innebär att värnplikten är vilande och istället blir soldater anställda på hel- eller deltid efter sin utbildning."
    FM är inte så bra på detta heller!

    Deltidsanställda sedan 2010? Detta har jag helt missat;-)

    Suck!

    F.d. Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  2. Ja man tar sig för pannan. Visst kan jag förstå att språket måste vara lite anpassat till målgruppen, men det som nu står på hemsidan är både obegripligt och felaktigt. Synd.

    Om inte Försvarsmakten fyller de 50 platserna för blivande reservofficerare så borde ansvaret vila tungt på de som gjort "kampanjen".

    Sinuhe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav Wasa sa...
      Resultatet kan också bli V.S.B.
      Det vill säga att det lugnt och sakligt kan konstateras att det inte finns någon evidens på ett intresse för att bli "hobbymilitär".
      Marknaden har som bekant alltid rätt. Även arbetsmarknaden är en marknad och Försvarsmakten har följaktligen en marknadschef, en marknadsföringsstrategi samt kvalificerat datatekniskt stöd för vad som i Försvarets forum benämns som Customer Relation Management (CRM).
      Alltihop för att som arbetsgivare vara en god och mångfaldigt prisbelönt HR-aktör. Vad mer är rimligt att begära?

      Radera